تبلیغات
وبلاگ کاملا علمی - روش صحیح نشستن برای پیشگیری از کمردرد
خواستن = توانستن

درست بنشینید تا کمر درد نگیرید!!


همیشه گفته می شود که درست بنشینید تا کمر درد نگیرید،اما برای پیشگیری از کمر درد باید به چه شکلی نشست و نحوه ی صحیح نشستن باید به چه ترتیبی باشد ؟

این روزها افراد بیشتر ساعات روز را در حالت نشسته هستند و بیشتر کارها به صورت نشسته انجام می شود.کارشناسان بهداشت می گویند توجه نکردن به حالت و وضعیت بدن هنگام نشستن و رعایت نکردن اصول صحیح نشستن در طولانی مدت سبب بیماری های اسکلتی و عضلانی،تغییر شکل ستون مهره ها،کمردرد و بیرون زدگی دیسک مهره ها می شود بنابراین توجه به حالت و وضعیت بدن و رعایت اصول صحیح نشستن در پیشگیری از این مشکلات موثر است...

روش صحیح نشستنپیشتر تصور می‏شد که بهترین حالت نشستن حالتی است که فرد کاملا صاف و با زاویه 90 درجه بنشیند. در حالی که بررسی های اخیر نشان داده است که راست نشستن بهترین حالت نشستن نیست.محققان اسكاتلندی و كانادایی با استفاده از شكل جدیدی از تصویر برداری «ام.آر.آی» نشان دادند كه راست نشستن فشار غیرضروری در ناحیه كمر ایجاد می كند.این پژوهشگران در «انجمن رادیولوژی آمریكای شمالی» بهترین وضعیت نشستن در پشت میز را حالتی اعلام كردند كه در آن بدن اندكی به سمت عقب متمایل می شود.همچنین این پژوهشگران اعلام كردند كه نشستن صحیح به كاهش دردهای ناحیه كمر كمك می كند.در این مطالعه بیماران را در سه وضعیت متعدد نشستن مورد بررسی قرار دادند.وضعیت خمیده كه در آن بدن به سمت جلو خم می شود به طوری كه گویی روی میز خم شده است،وضعیت نشستن عمودی90 درجه ای و وضعیت «راحت» كه در آن درحالی كه پاها روی زمین قرار دارند،بدن به عقب خم می شود و با ران ها زاویه ای 135درجه ای می سازد.سپس اندازه های زوایای ستون فقرات،ارتفاع دیسك و حركت نا به جای دیسك ستون مهره ها را در این سه وضعیت بررسی كردند و متوجه شدند كه حركت نا به جای دیسك ستون مهره ها زمانی ایجاد می شود كه فشار ناشی از وزن روی ستون مهره ها قرار می گیرد و موجب می شود كه دیسك از جای خود خارج شود.در این مطالعه بیشترین میزان حركت نا به جای دیسك در وضعیت عمودی نشستن90 درجه ای دیده شد.همچنین كمترین میزان حركت نا به جای دیسك در وضعیت نشستن 135درجه ای دیده شد كه نشان می دهد نشستن در وضعیت راحت تر فشار كمتری بر دیسك های ستون مهره ها و ماهیچه ها و تاندون های مربوطه وارد می کند.در حالت خمیده نیز كاهشی در ارتفاع دیسك ستون مهره ها دیده شد.محققان با بررسی تمامی نتایج آزمایش اعلام كردند كه حالت نشستن135 درجه ای بهترین وضعیت برای كمر است و توصیه می کنند افراد این گونه بنشینند.

صحیح نشستن موقع رانندگیکمر درد یکی از مشکلات شایع در میان رانندگان است.برای پیشگیری از کمر درد باید به نقاط فشار و اصول کلی حفظ انحنای ستون مهره ها دقت کنید. هنگام رانندگی سر و گردن تان را صاف نگه دارید.سرتان را به اطراف خم نکنید، طوری قرار بگیرید که گوش های تان در امتداد شانه هایتان قرار بگیرد.بهتر است دست ها در حالت کشیده روی فرمان باشد.صندلی را خیلی نخوابانید و خیلی به سمت جلو خم نشوید.پاها هم باید کاملا کشیده و در وضعیت راحتی قرار داشته باشد.برخی رانندگان خودشان تغییراتی در صندلی ایجاد می کنند که این تغییرات گاهی غیر اصولی است و به ستون مهره ها آسیب می رساند.توصیه می شود این تغییرات را فقط با مشورت پزشک ارتوپد و متخصص ارگونومی انجام دهید. درضمن بهتر است از رانندگی در طولانی مدت پرهیز کنید و پس از مدتی رانندگی توقف کرده و استراحت کنید.نکته دیگر اینکه کمربند ایمنی را فراموش نکنید.در ترمزهای ناگهانی و تصادفات شدید اگر از کمربند ایمنی به شکل صحیح استفاده نشده باشد صدمات شدیدی به ستون فقرات و دیسک های بین مهره ای وارد می شود.

صندلی استانداردامروزه بیشتر کارها به صورت نشسته انجام می‏شود و افراد بخش زیادی از ساعات کاری شان را روی صندلی و به صورت نشسته انجام می دهند.به همین دلیل استفاده از صندلی استاندارد نقش زیادی در کاهش آسیب به ستون مهره ها دارد.متخصصان علم ارگونومی برای یک صندلی استاندارد ویژگی هایی را اعلام کرده اند که لازم است هنگام خرید صندلی این نکات را مورد توجه قرار داد.

 

صحیح نشستن موقع روزنامه خواندن

برخی افراد در ساعات استراحت دل شان می خواهد روزنامه یا کتاب بخوانند و چون از صبح پشت میز نشسته اند دوست ندارند مطالعه را هم روی صندلی انجام دهند.بهترین حالت این است که به جای اینکه روی مبل بنشینند و برای خواندن روزنامه سرشان را به جلو خم کنند یک بالش زیر دستشان بگذارند و روزنامه را تا نزدیکی‏های صورت بالا بیاورند و بدون نیاز به خم کردن سر و گردن به راحتی مطالعه شان را انجام دهند.