تبلیغات
وبلاگ کاملا علمی - تغذیه صحیح کودکان در مدرسه
خواستن = توانستن
 
انتخاب غذای سالم یکی از مهمترین گام ها برای داشتن یک زندگی سالم است. سنین کودکی و در زمان مدرسه رفتن نیز از جمله مهمترین مراحل زندگی انسان بوده که اهمیت تغذیه در این دوران را بیش از پیش به اثبات می رساند.
متاسفانه بعضی از والدین اهمیت چندانی به تغذیه کودکانشان در مدرسه نداده و سعی می کنند با استفاده از خوراکی هایی مثل چیپس و پفک کودکان خود را تغذیه کنند. در این نوشته قصد داریم تا شما را با نکاتی در مورد تغذیه صحیح کودکان در زمان مدرسه آشنا کنیم.
_ یکی از نکات مهم در زمینه تغذیه کودکان بحث داشتن تنوع در زمان انتخاب مواد غذایی است. سعی کنید تا جایی که برای شما امکان دارد از گروه های مختلف مواد غذایی مثل: میوه ها ، سبزیجات ، غلات و لبنیات در برنامه تغذیه کودکتان استفاده کنید.
_ در هنگام انتخاب مواد غذایی به این نکته توجه کنید که تا جایی که امکان دارد از مواد غذایی طبیعی و تازه استفاده کنید. برای نمونه در زمینه انتخاب میوه ها ، می توان از میوه های طبیعی که در زمان رشد آنها از سم استفاده نشده است بهره بگیرید. البته ممکن است که این مواد غذایی تا حدودی گران قیمت تر باشند اما نسبت به سایر مواد غذایی سالم تر بوده و از ابتلاء به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.
_ از تهیه خوراکی های شور خودداری کنید. خوراکی هایی مثل انواع چیپس ها و پفک ها دارای مقداری زیادی نمک هستند. کودکان با توجه به اقتضای سن خود بسیار فعالیت می کنند و نیاز به حجم بالایی از مایعات مثل آب دارند. در صورتی که از این خوراکی ها نیز استفاده شود احساس تشنگی بیشتری به این کودکان از دست داده و نیاز آنها به آب را افزایش می دهد. در ضمن بسیاری از این خوراکی ها برای سلامت کودکان نیز مناسب نیست.
_ بهترین نوشیدنی برای کودکان شما در این سن و خصوصا در مدرسه آب است. در عین حال کارشناسان تاکید
ویژه ای بر نوشیدن ۳ لیوان شیر در روز برای کودکان دارند. در صورتی که این شیر در مدرسه مصرف شود می تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای جسمی و فکری کودک ما باشد.
_ سعی کنید تا از خوراکی های سبوس دار استفاده کنید. در این خوراکی ها از گندم کامل بهره گرفته شده است که دارای ویتامین ب و فیبر فراوانی است. این مواد برای رشد کودکان اهمیت بالایی دارد. امروزه در اکثر فروشگاه ها نان ها و بیسکویت هایی با گندم کامل وجود دارد. توصیه ما به شما والدین گرامی استفاده از این نوع غلات است.
_ سعی کنید تا برنامه منظمی در مورد تغذیه روزانه فرزندتان داشته باشید. برای این که از سردرگم شدن در این زمینه جلوگیری کنید با مشارکت فرزند خود سعی کنید تا لیستی از تغذیه های مورد نظر را تهیه کرده و بر طبق آن عمل کنید. زمانی که از کودکان در این زمینه نظر خواهی کنید و سعی کنید تا با آنها در این زمینه به توافق برسید ، کودکان با علاقه و اشتهای بیشتری غذای خود را خواهند خورد.
_ در زمان تهیه غذای کودکان برای مدرسه بایستی توجه داشته باشید که نظافت و بهداشت بایستی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد. سطحی که بر روی آن غذا و خوراکی را تهیه می کنید بایستی بسیار تمیز باشد. در زمینه شستشوی میوه ها و سبزیجات دقت بیشتری را به خرج داده و سعی کنید میوه های مورد نظر برای کودکان را بعد از برش دادن در ظروفی تمیز و دربسته قرار دهید.
_ناهار کودک خود را تا زمانی که منزل را ترک نکرده است گرم نگاه دارید و در زمانی که کودک به خانه باز می گردد ظرف غذای او را با استفاده از آب گرم و مواد شوینده بشویید.
 
 

اهمیت تغذیه و میان وعده سالم در دانش آموزان

 
االبته تغذیه در منزل و همین طور میان وعده هایی که در مدرسه صرف می شوند هر دو در یک سو عمل می کنند و نمی توان از تغذیه میان وعده هایی که در زنگ های تفریح استفاده می شود ،چشم پوشی کرد زیرا این تغذیه نیز بسیار اهمیت دارد .
البته باید به تغذیه دختران بیشتر توجه داشت زیرا دختران با ورود به سن بلوغ و شروع دوران قاعدگی نیاز بیشتری به مواد مغذی ،پروتئینی دارند .
تغذیه بسته به نوع فعالیت کودکان و دانش آموزان متفاوت است . بنابراین هرچه میزان فعالیت بدنی دانش‌آموز بیشتر باشد طبعا به انرژی بیشتری نیاز دارد که این انرژی توسط کربوهیدرات‌ها که عمدتا در نان و غلات وجود دارند تامین خواهد شد البته چربی‌ها نیز منابع تامین‌کننده انرژی هستند . بهتر است برای تامین انرژی مورد نیاز کودکان سنین مدرسه گروه نان و غلاتی مثل برنج، ماکارونی… را در برنامه غذایی آنان بگنجانیم .
تحقیقات نشان می دهد که دانش آموزان اروپایی در ساعات تفریح تمایل به خوردن شکلات ، ساندویچ های سرد و گرم دارند .
در سالهای اولیه مدرسه ، دانش آموزان تغذیه هایی را که خانواده ها به آنها می دهند را با خود می برند اما در سال های بعد و با رشد دانش آموزان و ورود به مقاطع بالاتر تحصیلی آنها دیگر تمایلی به حمل خوراکی به مدرسه ندارند.