تبلیغات
وبلاگ کاملا علمی - گلابی
خواستن = توانستن
گلابی



گلابی، میوه‌ای است كه گونه‌هایی مختلف با طعم متفاوت دارد.
این میوه حاوی ویتامین ای و ث و همچنین دارای كلسیم، آهن، منیزیم و روی است.
چون گلابی میوه‌ای آبدار است، در زیبایی پوست بسیار مفید است.
یكی از خواص گلابی خاصیت ملین بودن آن است و دانه‌های ریزی كه در موقع خوردن گلابی احساس می‌كنید، برای دفع مواد زائد مفید می‌باشند.
گلابی میوه‌ای است برای تقویت افراد ضعیف و همچنین بسیار مفید برای آنهایی كه در دوران نقاهت هستند.
آب گلابی و آب به را اگر با هم مخلوط كنید و بنوشید تقویت كننده بسیار خوبی خواهد شد. مصرف گلابی ترشح بزاق دهان را زیاد می‌كند، در نتیجه باعث تسهیل عمل در دستگاه هاضمه می‌شود.
تانن و املاح پتاسیم كه در گلابی وجود دارد اسیداوریك را به هر اندازه و مقداری كه باشد حل می‌كند، به همین جهت افراد مبتلا به رماتیسم، نقرس و آرتروز می‌توانند از گلابی بهره زیاد ببرند.
فشار خون یكی دیگر از ناراحتی‌هایی است كه خوردن گلابی به آن كمك بسیار می‌كند و تصفیه كننده خون نیز است.
فیبر موجود در گلابی لاینین (Linin) نام دارد كه غیر قابل حل بوده و برای كاهش كلسترول موثر است.
در یك عدد گلابی متوسط حدود 4 گرم فیبر وجود دارد. بنابراین اگر دو عدد گلابی در روز خورده شود در حدود 32 درصد فیبر مورد نیاز روزانه بدن انسان تامین می‌شود. توجه شود كه قسمت عمده فیبر گلابی در پوست و بلافاصله زیر پوست آن قرار دارد و اگر با پوست خورده شود از تمام فیبر آن استفاده می‌شود.
ماده مهم دیگری كه در گلابی موجود است عنصر بور (بوران Boron) است
كه به بالا بردن جذب كلسیم و در نتیجه جلوگیری از پوكی استخوان بخصوص برای زنان در دوران یائسگی بسیار كمك می‌كند.
همچنین از آنجا كه طبق معمول موادی كه برای استخوان‌ها مفیدند، برای مغز نیز نافع‌اند، گلابی هم از این امر مستثنی نیست و از میوه‌هایی است كه برای حافظه و تمركز نیز مفید است. در هر گلابی متوسط حدود" 0.3" میلی‌گرم عنصر بور وجود دارد و اگر "5" وعده در روز از میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند گلابی خورده شود به طور تقریبی مقدار بور مورد نیاز بدن انسان تامین می‌شود. هر صد گرم گلابی از لحاظ تغذیه‌ای دارای "60" كیلوكالری، نیم گرم پروتئین، نیم گرم چربی،" 14" گرم گلوسید، یك و نیم گرم فیبر و "130" میلی‌گرم پتاسیم است.